Årets Ungdomskommun 2007?

Efter ett par dagars mjukstart är det nu full fart på visionsarbetet för min egen del igen. Vi har överlämnat Labgruppens rapport till KS, som ska behandla den torsdagen den 6/9. Därefter kommer jag att lägga ut den på kommunens webbplats.

Arbetet med visionen i skolan går vidare. I morgon torsdag kommer IV-programmet på gymnasiet att få information om en tävilg vi ska köra i höst. Tävlingen har fem delmoment - Söderhamn i kursivt, Söderhamn i gungning, Söderhamn Makeover, Detta är Söderhamn och Söderhamn Film Festival. Det är Ingrid Nyström som håller i arbetet med visionen i skolan och hon har utformat deltävlingarna så att ungdomarna ska kunna jobba med tävlingen som projektarbeten i skolan. Vår gemensamma förhoppning är att tävlingen ska hjälpa ungdomarna att känna stolthet och glädje över att vara Söderhamnare. Mer om arbetet med visionen i skolan senare.

I dag skickar vi också in ansökan om att bli Årets ungdomskommun 2007. Vi lyfter i ansökan fram massor med spännande projekt, som kommer att öka barn och ungdomars delaktighet och möjlighet till aktiviteter. Min personliga gissning är att Ungdomsstyrelsen vill se mer resultat av vårt arbete innan vi tar hem titeln. Jag tycker samtidigt att det är helt rätt att söka redan nu. Det visar inte bara Ungdomsstyrelsen, utan även alla Söderhamnare och andra, att det är drag i de här frågorna i Söderhamn! Jag är övertygad att vi kommer att lyckas med målsättningen att utses till Årets Ungdomskommun  senast 2012.

Nu sticker jag på konferens i Uppsala i två dagar. Trevlig helg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback