Bruttolistan uppdaterad

Bruttolistan med visionsförslagen är uppdaterad. Den och förslagen från den senaste visionsdialogen i Norrala finns på www.soderhamn.se. Annars sitter jag mest och väntar på ett samtal från Söderhamns Kuriren, som ortens tidning heter numer. En av deras journalister har skrivit ett lätt raljant kåseri om visionsarbete i allmänhet och om vår satsning på att skapa entreprenörsanda i synnerhet och jag ska få möjlighet att kommentera. 

Jag är ju gammal journalist själv, så jag vet väl ungefär hur  det fungerar. Journalisterna och deras arbetsgivare är oerhört måna om att vara "objektiva", att "kritiskt granska" och att vilja stå på den lilla människans sida. Och man får utslag över hela kroppen när folk klagar på att man inte är tillräckligt positiv, eller att man från mediernas sida inte tar sitt ansvar för samhällsutvecklingen. "Det är inte vår uppgift", säger man.

Låt mig nu först slå fast att vi har ett förhållandevis väl fungerande mediesystem i Sverige och det skulle aldrig falla mig in att vilja utöva nån som helst påverkan på innehållet i våra medier. Det skulle vara förödande vår våra medier och på sikt även vårt samhälle om yttre krafter fick styra medierna. Däremot tror jag ibland att även mina gamla kollegorna journalisterna har en allt för naiv inställning till sitt yrke. Det de säger och skriver, eller inte säger och skriver, påverkar oss som människor. Därmed påverkar de samhällsutvecklingen och med detta följer också ett ansvar för samhällsutvecklingen.

Och vad är egentligen objektivt? Journalister bär som alla vi andra med sig erfarenheter och värderingar, som självklart också påverkar valet av nyheter, definitionen av problem och synen på lösning. Det styr till och med ordval och formuleringar i texterna. Det är därför viktigt, både för journalisten och för läsaren/tittaren/lyssnaren att kritiskt reflektera över vad som sägs och skrivs. Observera att jag till dödagar kommer att försvara rätten att såga, eller raljera över något, även i medierna. Jag vill bara att man ska vara medveten om vilka följder det får.

Jag tycker det på fullt allvar att det är kul att visionsarbetet får den uppmärksamhet det får i våra medier. Jag tycker att bevakningen av det arbete som görs varit bra och att de eventuellt kritiska frågor som ställts varit befogade. Jag hoppas därför att bevakningen fortsätter. Däremot hoppas jag att raljerandet och skitpratandet i kulisserna, oavsett om det är i spalterna eller om det är i fikarummet på just din arbetsplats, försvinner. Även om jag är övertygad om att alla tvivel kommer att komma på skam i sinom tid så tar det energi. Upp med kritiken och håll den saklig istället. Då bidrar du nämligen till det öppna klimatet och därmed förverkligandet av visionen!

Lunchföredrag på Rotary i dag också. Ska bli kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback