25 miljoner, värdskap och kommunens första friskola?

Strax före påsk kunde vi offentliggöra att kommunen avsätter hela 25 miljoner kronor på ungdomssatsningar. Du kan läsa mer om satsningen på kommunens webbplats, men pengarna kommer att bidra till förverkligandet av en hel mängd visionsidéer. Aktivitetshuset, eller Verkstäderna som det nu kommer att heta, får ökade resurser och ungdomarna själva kommer att ta plats på ett sätt de inte gjort hittills. Vi sätter också in kvällsbussar till de flesta ytterområden, så att ungdomarna kan ta sig till och från stan. Dessutom avsätter kommunen pengar till mer aktiviteter i ytterområdena. Två eldsjälar får stöd att starta ett projekt i skapande verksamhet, en form av kulturskola och så inför vi Europaresan - en möjlighet för elever att någon gång under gymnasietiden få resa till ett EU-land tillsammans med sin klass. Det mesta av de här idéerna har sprungit ur visionsarbetet och nu kommer de alltså att förverkligas. Kul!

Vi har också fått vår första ansökan om friskola i Söderhamn. En 33-årig tjej har ansökt hos Skolverket att få starta en skola för 48 barn i årskurs 1-6 från och med läsåret 2008/09. Enligt ansökan vill Jeanette, som hon heter, bygga på Bornholmsmodellen. På Internet kan man läsa att "Bornholmsmodellen är ett systematiskt upplagt och vetenskapligt utprovat program för att stimulera och utveckla barns språkliga medvetenhet före läsinlärningen.

Ett förebyggande arbete i förskolan med språklekar ska alltid ingå som en del av verksamheten." Läs gärna mer på http://www.bornholmsmodellen.nu/ 

Den kommande veckan kommer annars att gå i Värdskapets tecken. På måndag-tisdag förmiddag är jag visserligen personligen i Stockholm på ett möte med Ungdomsstyrelsen, men på tisdag och onsdag jobbar vi koncentrerat med just Värdskapet. På förmiddagen på tisdag 17/4 bjuder vi 200 kommunmedarbetare på en gratis inspirationsföreläsning om det goda värdskapet och på kvällen får allmänheten gratis tillträde till samma föreläsning. Som en bonus till dig som läser bloggen kan jag avslöja att busschauffören Peyman från Umeå kommer i år! På onsdagen drillar föreläsaren Katarina Bergström 20 av oss så att vi får inspiration och verktyg att jobba vidare med värdskapstanken i den kommunala organisationen. Jag tror väldigt mycket på det här själv, så jag ser fram emot dagarna med stor förväntan!

Pratade förresten just med Maria på Osby kommun, som också funderar på att jobba med Värdskapet - både som företag och som idé. Våra kommuner och våra "problem" skiljer sig åt en del, men målet är detsamma. De vill också hitta vägar att få sina medarbetare att se människan de möter och känna lusten att hjälpa dem att uppnå sina mål. Värdskapet handlar så mycket mer om förhållningssätt  än traditionell service och om vi lyckas i både Osby och Söderhamn har jorden blivit en ännu bättre plats att bo på.


Vi ses väl på tisdag?


Kommentarer
Postat av: Cia

Hej! Det skulle vara roligt med något slags räkneverk för att se hur många som läser bloggen!

Postat av: Lennart

Hej Cia!
Jag har inte som mål att vinna någon bloggtävling, så ett synligt räkneverk känns inte som en viktig grej för mig. Men visst, det kanske kommer så småningom. :o)

Testade förresten de där URL-rebusarna du håller på med, men lörde fast på Brigadgeneralen. Får kolla mer hemma sen!

2007-04-13 @ 11:57:52
Postat av: Cia

Om du har ett räkneverk även fast det inte är synligt är jag nöjd :)
Jag tycker att det är roligt att du använder en lite annorlunda kanal att nå ut med. Vanligtvis hamnar kommunens förehavanden tyvärr alldeles för lågt på popularitetslistan hos unga och det är ofta något man bläddrar förbi i tidningen om det inte direkt rör en själv. Det vore intressant att veta hur många du plockar upp här som inte hade tagit del av ditt arbete i vanliga fall. Jag försöker iofs följa med så gott det går i lokaltidningarna trots att jag inte längre bor i Söderhamn men genom bloggen kan jag hålla lite bättre koll och få informationen framställd på ett annat sätt.
Jag har klarat båda rebusarna nu, men det var lite klurigt på slutet... Hoppas det går bra för dig med!

2007-04-17 @ 22:36:55
Postat av: Lennart

Kul att du känner att bloggen hjälper dig behålla kontakten. Får man fråga vart du flyttat och varför. Och vad som skulle kunna få dig att flytta tillbaka oss?

Sen kom hittade jag generalmajoren, som tog mig vidare förbi brigadgeneralen. Men sen är det stopp igen. Har provat en rad, som jag tycker, begåvade lösningar - men icke... Kanske du kan bjuda på en ledtråd? :o)

2007-04-20 @ 10:37:00
Postat av: Cia

Jag bor i Sundsvall och pluggar nu för tiden. Jag skulle kunna tänka mig att bo i Söderhamn igen, men har problem att se vad jag skulle kunna ha för arbetsmöjligheter med en examen i statsvetenskap inriktad på demokrati och utvecklingsfrågor.... några tips?

Jag kommer inte riktigt ihåg vilken som kom efter generalmajoren, men annars hintar jag gärna :)

2007-04-23 @ 00:20:20
Postat av: Lennart

Lovar att hålla ögon o öron öppna när det gäller jobb! Har ju själv lämnat Sundsvall för Söderhamn, så jag vet att man helt klart kan trivas även här! Den 18-19/5 har vi återvändardagar med ett innehållsrikt program båda dagarna, så då hoppas jag att du hittar "hem"! :o)

När det gäller webbrebusen har jag kört fast på bokstaven o där ledtråden är "gfnupo"... :o)

2007-05-07 @ 16:16:46
Postat av: Cia

det är en alfabetskod... testa att förflytta dig en bokstav åt ena hållet (vilket får du lista ut själv)i alfabetet och gör likadant med de andra. Det är alltid en fördel att hålla i tanken i vilket steg man befinner sig och att man för att ta sig vidare måste flytta sig framåt, 1 -> 2 ex.

2007-05-08 @ 23:07:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback