Visionsmail

Äntligen är julen över! Alltså, jag älskar jul och det är skönt med lite ledighet, men det är skönt att komma igång och jobba på allvar också. De närmaste dagarna åker jag med Kommunstyrelsen till Sundsvall för att i tre dagar bland annat prata om kommunstyrelsens roll, om strategisk styrning och om Vision 2012. Ska bli kul att lite närmare lära känna de som de närmaste fyra åren har ansvaret för att driva visionsarbetet framåt. Och så är det skönt att slippa åka de 14 milen enkel resa till tisdagskvällens körövning. Som tidigare Sundsvallsbo är jag nämligen fortfarande med i KFUM-kören i Sundsvall. Får väl försöka hitta en kör i Söderhamn så småningom. Om jag nu platsar. Körerna i stan håller hög kvalitet!

Har även pratat med Anna och Thomas i dag. Anna är studerande vid Mittuniversitet och ska göra sex veckors praktik här på informationsenheten. Thomas ska förhoppningsvis hjälpa mig med visionsarbetet i kommunens skolor under 2007. Jag ser fram emot de bådas ankomst om några veckor.

I dag har vi även lagt upp den utlovade visionsmailen. Alla bra idéer, synpunkter eller frågor om Vision2012 kan nu mailas på
[email protected]. Bara att maila på! :o)


Kommentarer
Postat av: Anonym

vilket jävla nys...betalar kommunen för detta
Jag trodde komunens uppgift var att sköta i första hand skola och omsorg...ska vi verkligen beskattas för detta????

2007-01-27 @ 19:08:49
Postat av: Lennart

Vad tråkigt att du inte vågar stå för din åsikt med åtminstone ett namn. Jag tycker nämligen att din åsikt är lika mycket värd som alla andras och jag tar gärna diskussionen också. Och jag vill att du och andra ska känna att de både kan och vill står för sina åsikter.

Självklart är kommunens uppgift att sköta skola och omsorg. Men det är ju viktigt att vi sköter skola och omsorg på det sätt du och andra kommunivånare vill och på ett sätt som gör att verksamheten utvecklas och förhoppningsvis är intressant att både använda och jobba med också i framtiden. Och då är det viktigt att vi dels för en dialog med de som bor i kommunen, dels har en tanke själva om hur vi vill utveckla verksamheten. Och det är det jag ska jobba med och det är till bland annat det du kan använda visionsmailen.

2007-01-29 @ 15:24:18
Postat av: David Hansen

Här kommer en person som vågar stå med eget namn och ha åsikter...

Jag tycker Vision 2012 är väldigt viktigt. Söderhamn har varit i en negativ spiral under några år med F15, Emersson etc. som starkt bidragande orsaker. Det går inte längre att ställa sin tro till enskilda industrier som ska skapa jobb, så fungerar inte arbetsmarknaden idag. Söderhamn måste satsa på småföretagande och få en "ny anda" i staden. Här gäller det att ta tillvara på allt positivt som finns. Söderhamn måste marknadsföras som den underbara stad den är. Havet, skogen, personligheten, kommunikationerna etc är stora tillgångar för Söderhamn, om vi ska nämna några.

Så till skillnad från "anonym" så tycker jag detta är ett bra initiativ, och önskar dig Lennart lycka till i ditt arbete!

David Hansen
Eskilstuna (fd Söderhamn)

2007-01-29 @ 22:10:42
Postat av: Lennart

Tack David! Jag håller med dig om att det är viktigt att bgygga en ny anda. Även om fokus i det här arbetet ligger på att ge befintliga Söderhamnare en ännu bättre stad, som de kan stolthet och glädje över, hoppas vi självklart att vi till exempel ska kunna locka tillbaka dig och andra utflyttade. Har du några erfarenheter av hur man jobbar med de här frågorna i Eskilstuna får du gärna höra av dig igen!

2007-01-30 @ 11:01:26
Postat av: Anonym

Jag kan inte annat än le åt det hela.
Varför så viktigt att ange namn??
Kan man inte föra en diskussion som anonym?
Om nu Söderhamns kommun har så "högt i tak", varför inte respektera att någon vill vara anonym och ändå föra en debatt? Oavsett anonymiteten kan det ju vara så att mina frågor kan frammana svar som kan intressera almänheten.

Så till sakfrågan.
Visst..tanken är god...ser vi bara positivt på tillvaron och framtiden så ordnar det nog sig. Det tycks vara attityden. Tyvärr en vanlig och populistisk uppfattning, men tyvärr är nog vekligheten något mer komplicerad än så.

Vi borde nog ägna oss mer åt verkligheten än att "flumma" och tro att vi kan påverka utvecklingen med "ett positivt tänkande".

Det kanske skulle vara på sin plats att klargöra hur mycket detta visionsarbete kostar kommuninnevånarna. Jag ser fram mot en fullständig och komplett redovisnign av samtliga kostnader kommunen haft för detta visionsarbete.
Sedan återigen, min fråga är om den kommunala beskattningsrätten verkligen innefattar rätten att beskatta medborgarna för att bekosta ett arbete, vars "återbäring" till medborgarna är ytterst tveksam.
Beskattningsrätten är som bekant (hoppas jag) strikt reglerad och får bara avse gemensamma och för medborgarna nyttiga ändamål. Detta får knappast avse spekulativa ändamål.
Med spekulativ avser jag nu något som inte kan garanteras ge något tillbaka till medborgarna.

Hälsningar från Anonym

2007-01-30 @ 20:27:05
Postat av: Lennart

Eftersom jag både publicerade ditt inlägg och kommenterade det i en separat post torde jag ha bevisat att det är tillåtet att vara anonym. Jag bara beklagade att det är så att du, av okänd anlending, inte känner att du kan stå för din åsikt med namn. Min förhoppning är att vi ska ha ett sådant klimat att ingen, oavsett anledning, ska känna att de inte kan stå för vad de tycker.

Så, som du säger, till saken:
Som gammal journalist och kommunikationskonsult är en av mina käpphästar att man inte kan kommunicera bort problem. Så visionen förverkligas inte om vi alla bara tror det. Det krävs hårt arbete och en rad konkreta projekt/åtgärder.

Hur mycket arbetet med Vision2012 har kostat och kommer att kosta i år beror på hur man räknar. Visionen genomsyrar allt arbete i kommunen och samtliga förvaltningar och nämnder har haft och kommer att ha åtskilliga möten om hur visionen påverkar deras arbete.

Kostnaden för min tjänst, min skolinformatör + projekt som ska startas kommer att tas av kommunstyrelsen i februari. Så snart den är tagen kommer jag att redovisa den.

Vad som sen skulle vara mest spekulativt, att bedriva eller att inte bedriva ett långsiktigt planerings- och utvecklingsarbete, kan vi nog debattera rätt länge. Personligen ser jag det som vår skyldighet mot kommuninvånarna att försöka förutse hur framtiden kommer att påverka oss och försöka enas kring hur vi kan påverka den.

2007-01-31 @ 14:29:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback