Positivt inför semestern!

I dag går jag på en fyra veckor lång semester och jag gör det med en stark känsla av glädje och tillfredsställelse. Det är ju så mycket som pekar åt rätt håll just nu!

Ungdomarnas beachparty på Stenö blev jättelyckat! Med en minimal budget för marknadsföring lyckades vi fylla "dansgolvet" med ungefär 300 spiknyktra ungdomar från 13 år och uppåt. Jag var där och pratade med både ungdomar och boende på campingen och samtliga var nöjda med hur allt fungerade. Kul! Arrangörerna på Söderhamns Ungdomsstöd, SUS, är redan igång med att planera för nästa evenemang!

Brottsförebyggande rådet presenterade i veckan statistik som berättar att inbrott och stölder minskar kraftigt. Söderhamn har den bästa trenden av alla Hälsingekommuner. Bland annat har antalet cykelstölder minskat med 54 %.

Arbetslösheten minskar! Arbetsförmedlingen konstarerar att man just nu placerar ut fler på jobb än vad man gjort på mycket mycket länge. Att fler får jobb är viktigt för den privata ekonomin och samhällsekonomin, men kanske ännu viktigare för självkänslan. Eftersom denna självkänsla i sin tur är oerhört viktig för vårt visionsarbete är det bara att hålla tummarna att trenden håller i sig.

Utställningen av barnens material på Furan avslutas i dag efter två veckor. Jag har fått många kommentarer om hur kul och bra utställningen var. Det mesta av den äran ska naturligtvis barnen själva ta åt sig eftersom det är deras teckningar och modeller som utgör utställnignen. Men även mina visionskollegor Ingrid och Åke bör sträcka på sig. Det är de som lockat fram lusten hos barnen att visionera och sedan satt ihop utställningen på plats. Det känns tryggt att veta att både Åke och Ingrid finns kvar i arbetet med visionen i skolan i höst.

Och till sist, apropå positiva kommentarer vill jag bara lyfta fram de människor jag mötte i går kväll uppe på Östra Berget. Måns Zelmerlöw var här och satte publikrekord då cirka 6 000 personer njöt i solskenet på stenhällarna runt scenen. Vi från kommunen var där för att berätta om en del av allt spännande som pågår och lämna lite turistinformation. Under hela kvällen kom både turister och andra fram och bekräftade att de märker att det är mycket positivt på gång. En man från Dalarna hade till exempel hört talas om vår ungdomssatsning och ville veta mer om den.

Att han kände till den berodde på att hans vänner här i Söderhamn hade berättat om den för honom. Och precis så är det vi påverkar bilden av Söderhamn! Om vi alla ser till att ge våra gäster ett härligt mottagande, att varje dag berätta för någon i vår närhet om två eller tre av de positiva saker som är på gång, ja då ökar både vår egen självkänsla och omgivningens nyfikenhet på Söderhamn.

Själv tänker jag nu ge mig ut i ledigheten och se till att vänner framförallt här hemma, men även i Sundsvall, Gävle, Göteborg och USA får höra talas om vårt arbete med Öppna Söderhamn. Kanske blir det något inlägg från hängmattan, annars är jag tillbaka igen den 20 augusti. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback