Söderhamn - Årets Ungdomskommun!

Låt mig först av allt be om ursäkt för över en veckas tystnad. Visionsarbetet har på inget sätt stilla, det är bara jag som inte riktigt mäktat med att skriva av mig. Men nu är jag tillbaka på spåret igen. Och massor med spännande saker händer det just nu!

Sen till rubriken. Som du säkert förstår är vi ju inte där än, men vi ska alltså dit - helt klart! Som ett led i visionsarbetet beslutade Kommunstyrelsen för några veckor sedan att vi ska bli Årets Ungdomskommun senast 2012. Nu är ju inte vare sig visionarbete eller vår ungdomssatsning på 25 miljoner någon tävling, men för att bli utsedda till årets ungdomskommun måste man uppfylla en rad viktiga kriterier. En av de viktigaste är att ungdomar ska ha inflytande över sina liv och sin situation.

När vi för tredje gången arrangerade ungdomskonferens med närmare 150 elever i fredags var det därför glädjande att se och höra hur tidigare års delvis rasisitiskta kommentarer var borta från deras åsikter om vad som är bra/dåligt med Söderhamn. Nu handlar kommentarerna om gemensamma aktiviteter, Verkstäderna och mycket annat. När ungdomarna nu engagerar sig så rejält känns det därför extra kul att vi kan ge dem en hel miljon kronor att besluta om alldeles själva. På Framtidsverkstaden den 28-29/5 kommer de att jobba fram konkreta insatser för Ungdomsmiljonen och kommunalrådet Eva Tjernström har lovat ungdomarna att göra allt för att deras förslag klubbas igenom på Kommunstyrelsen. Häftigt, tycker jag!

I dag var jag förresten på ett möte med länstrafikbolaget X-trafik. De har tre medarbetare som varit på Värdskapsseminarierna med Katarina och Payman och ville höra mer om Värdskapstanken. Jag gjorde mitt bästa för att försöka förmedla övertygelsen att det finns en enorm kraft i att vi ser på varandra och på våra kunder/besökare som gäster och att vi därmed agerar som deras värdar. Eftersom de i sin vardag möter massor av mer eller mindre regelbundna gäster i vår stad och verksamhet känns det oerhört bra att de verkar dela tänket helt och hållet.

I morgon är det förresten premiär för arbetet att visualisera visionsarbetet i skolan. Det är också världspremiär för Wilma & Rudolfs föreställning som ska få barnen att förstå att vi faktiskt kan påverka vår närmiljö mycket mer än vi tror. Tänk om vi tillsammans kunde få slut på meningslös skadegörelse - så mycket pengar  vi skulle ha till att förverkliga våra idéer! Ska försöka vara på plats på Östra skolan och ta lite bilder till bland annat bloggen i morgon.


Kommentarer
Postat av: sergio

Bästa beslutet!

2007-05-10 @ 22:03:22
Postat av: Lennart

Jo, särskilt för dom som varit unga länge nu... ;o)

2007-05-15 @ 12:52:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback