Dubbelfel!

I går hade vi Visionsdialog i Marmaverken, den 135:e visionsdialogen i ordningen. Det fanns ett par synpunkter bland åhörarna som jag gärna vill dela med mig av. Men innan jag gör det vill jag ge en eloge till alla som kom med konstruktiva förslag. För att rädda förskolan ville en deltagare göra om den till en renodlad ute-skola. Idén är spännande på många sätt. Oavsett vad som händer tror jag att tanken att söka en unik profil är rätt. Om det nu finns för få barn just i Marma måste man ge föräldrar i andra kommundelar att skäl att åka just dit med sina barn. Vi jobbar just nu med att skriva in alla förslagen från Marma och att uppdatera bruttolistan på hemsidan.

Så till synpunkterna: "Jag tänker inte lämna några förslag, för om jag kommer på nåt bra tar ni det bara in till Söderhamn!" menade en bestämd herre i församlingen. Om Bengt Grive levat och varit med i Marma skulle han skrikit "dubbelfel!". Till att börja med ligger det i allas vårt intresse att också Marmaverken utvecklas. Det som är bra för Marma är nämligen bra för Söderhamn, så därför är alla förslag som utvecklar just Marma oerhört välkomna! Av samma skäl borde Marmaborna tycka att det som är bra för hela Söderhamn är också bra för Marma. Så om förslaget från Marma leder till utveckling i Sandarne, ja då är det bra för oss alla.

"Det spelar ingen roll vad vi har för förslag, så länge vi har inkompetenta politiker som inte kan ta vara på dem!" utbrast, fritt översatt, en annan deltagare. Jag skulle vilja vända på resonemanget och säga att så länge vi överlämnar vårt öde i händerna på andra än oss själva, då lever vi farligt. Det spelar ingen roll vad det är för färg på politikerna i Rådhuset - det är vi, folket, som ska förverkliga visionen. Det är Söderhamnsborna själva som måste ta tag i projekten, skapa nätverken och utveckla bygden. Vi tjänstemän och våra politiker ska göra vad vi kan för att stötta processen, men projekten måste drivas av andra. Jag vill inte att vi gör oss själva till offer och skyller på vare sig politiker, media, dålig ekonomi eller annat. Låt oss istället konstatera att vi tar ansvar för våra egna liv och vår egen situation!

Jaha, ja... Tänkte ju skriva om annat också. Om hur vi går vidare med att förädla strategierna, att checklistan snart är klar, om hur några spännande projekt rullar på, om de tv-sända fullmäktigemötena och mycket annat. Men jag har ju lovat att hålla mig kort (ja, eller hur...), så jag slutar där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback