Två bra möten!

Efter regn kommer sol, heter det ju. Och utan att på något sätt förringa det allvarliga i motsättningarna mellan ungdomarna på en av våra skolor unnar jag mig i dag ändå att vara glad över annat som skett de senaste dagarna.

I tisdags hade vi möte i projekt Attraktiva Söderhamn. Man kan väl säga att projektet siktar in sig på den del av visionen som handlar om attraktiva livsmiljöer. Kommunen har en verksamhet som heter Resurscentrum och ligger i Vågbro. Där är ca 100 personer, som annars har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden, sysselsatta. Med dem som främsta resurs tar vi i Attraktiva Söderhamn oss an både små och stora förbättringsprojekt. De röjer gångleder, bygger bryggor, snickrar lekstugor till förskolor m m. En jätteresurs för oss i visionsarbetet!

I går morse hade vi ett inledande möte om visionsarbetet i skolan. Förvaltningschefens entusiasm smittade av sig och flera konkreta- och bra! - idéer kläcktes redan under mötet. Syftet var annars i första hand att jag skulle få klart för  mig hur vägarna in i skolan ser ut i det här fallet. Och vilka som kan hjälpa oss att anpassa visionsmaterialet till barn i olika åldrar, från förskola upp till gymnasiet. Vi pratar ca 5 000 elever, så Thomas kommer att få fullt upp!

I dag ska jag träffa en entreprenör som vill driva ett kulturprojekt i Sandarne och i kväll är det visionsdialog i Mohed.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback