Upp & ner...

Jag måste säga att jag är imponerad. Jag har haft anledning att granska åtskilliga kommuners verksamhet under åren, dels i min tidigare roll som journalist, dels i min roll som egenföretagare och kommunikationskonsult. Min erfarenhet är att väldigt många kommuner har en vision, men att få verkligen anpassar sin politiska styrning och sin verksamhet efter den. Här är det verkligen tvärtom!

Jag har nu tillbringat tre hela dagar med kommunstyrelsen, nämndernas ordföranden och chefer, samt de kommunala bolagens ordföranden och chefer. Tiden har använts till att diskutera vilka krav Vision2012 ställer på oss. Vilka strategiska frågor är viktigast att hantera under 2007 och 2008? Hur ska vi bäst vara organiserade för att klara detta? Vilka processer måste förstärkas? Hur utvecklar vi uppföljning och analys? Det märks verkligen på alla deltagare att de tar visionen på största allvar och att de verkligen låter den ligga till grund för arbetet.Jag är både imponerad och självklart glad att frågan ges sådan betydelse.

Och så. Efter tre utvecklande dagar öppnar jag morgontidningen för att läsa om oroligheter på en av våra skolor. Mycket unga barn och ungdomar har haft öppna konflikter, enligt vissa med rasistiska undertoner. Jag betvivlar inte att vi kommer att kunna stävja oroligheterna, men det är ändå nedslående att så påtagligt bli påmind om att arbetet med att skapa det öppna, toleranta Söderhamn inte bara handlar om god planering och glada tillrop. Det kommer att krävas en hel del blod svett och tårar också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback