Stort mediaintresse

I dag har det varit full fart på de lokala journalisterna, vilket alltid är lika roligt. Huvudintresset i dag bestod i att få veta varför kommunen ansökt om att bli årets ungdomskommun 2007. Jag har för SöderhamnsKuriren och i direktsändning i Radio Gävleborg berättat om allt spännande som ingår i vår ungdomssatsning.  Artikeln i Kuriren kommer i morgon och om du vill lyssna på radioinslaget ska det gå att hitta i lyssningsarkivet. Datumet är alltså den 12/9 och tidpunkten var ganska exakt 16:15. Roligt är också att radion hittat informationen om vår ansökan till Ungdomsstyrelsen via den här bloggen! :o)

Ytterligare en journalist från Kuriren ringde i dag i ett i och för sig lite tristare ärende. En ledamot i Kommunstyrelsen tyckte att jag kritiserat henne vid sammanträdet i måndags, då jag konstaterade att artikeln i Kuriren om Labgruppens rapport var olycklig eftersom den gav bilden att beslut redan var tagna. Jag konstaterade inför KS att det faktum att artikeln var i tidningen antingen betydde att någon lämnat ut den utan att veta att det var arbetsmaterial, eller att någon lämnat ut den trots att man var medveten om att det var arbetsmaterial. Jag sa vidare att om man gjort det utan att veta att det var arbetsmaterial så betydde det att vi slarvat vid utskicket och behövde se över våra rutiner. Hade någon lämnat ut den medvetet så var denne i sin fulla rätt att göra det, jag bara önskade att densamme i så fall också skulle ha berättat för journalisterna att det var ett arbetsmaterial. För då har de kunnat skriva just det och ingen Söderhamnare har behövt vara orolig att besluten redan var tagna.

Jag kritiserade alltså ingen, allra minst någon enskild ledamot. Jag har heller aldrig haft någon som helst önskan att få veta vem som skickat över rapporten till Kuriren. För det första är det till och med olagligt, för det andra är rapporten inte hemlig för fem öre. Likafullt är den ett arbetsmaterial. Jag upplyste därför om hur man bör gå tillväga nästa gång för att Söderhamnsborna inte ska få en felktig bild av vårt arbete. Ja ja, mycket publicitet kring Visionsarbetet blev det i alla fall och det är ju positivt på sitt sätt.

I morgon bär det av till den tilltänkta Pirat-ön för ett arbetsmöte och så är det visionsdialog om Östra Berget. Vi kör i Rådhuset 18:30. Välkommen!

Kommentarer
Postat av: Ann-Britt

Jag har så svårt att se hur vi skall få människor att flytta hit utan sjukhus.
Vad hände med vårt fina sjukhus och BB?

2007-10-20 @ 10:52:29
Postat av: Lennart

Det finns fortfarande 37 läkare på tidigare sjukhuset, så vi behöver inte skämmas eller vara oroliga över den vård som erbjuds. Självklart skulle jag också uppskatta om vi hade bättre möjligheter och kunde till exempel erbjuda mammografi i Söderhamn. Jag tror dock att det finns många andra faktorer som är viktiga för ett beslut att flytta eller stanna kvar än just sjukhusstatusen och många av dem kan jag/vi påverka i störe utsträckning.

2007-10-23 @ 11:10:45
Postat av: Ann-Britt

Jo men akuten med dygnetruntöppet..vårdavdelningarna och bb..
Lever man med en sjukdom som man vet innebär sekunder om det händer..och man skall måsta åka till Bollnäs eller Hudik på natten..så känns det inte bra, och många vill bo där det finns bra läkare och vård.

2007-10-24 @ 23:25:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback